Menu
example

Prijsbewust Valentijnoffensief30/01/2014


We hebben het even voor u uitgerekend: deze Valentijn bent u voor 16 euro - pakweg bij Zeeman - een hele avond én vooral een hele nacht gesteld. Zij dartelt eerst rond in een rode slip (1,99 euro), hij zwiert zijn broek uit en toont een boxershort met hartjes (2,99 euro). Samen glijden ze in een bad met bloemenzeepjes (79 cent), waar zij vertroeteld wordt met een parfum aan een onklopbare 3,99 euro, terwijl hij een knuffelbeertje krijgt van 1,29 euro. En dan het bed in, waar een hartjesdeken ligt van 5,99 euro. Naar de cinema gaan, is duurder.
Valentijn uit Zeeman, dat is amoureuze verwennerij die met 'Kassakorting!' is gekocht. In het Kruidvat kopen verliefden dan weer "altijd verrassend, altijd voordelig". Moet kunnen, en het marcheert geweldig. "Eén van de topweken uit ons jaar", noemt Jaak Van der Bom, marketing manager van Zeeman die februrariweek. "De formule is dan ook ijzersterk: we stellen mensen met een klein budget in staat om mee te doen. Soms voor een halve euro, ja. Het gaat tenslotte om het gebaar. En vaak gaat het om impulsaankopen: je gaat voeding halen, ziet zo'n rood kussen liggen, en denkt, 'dat neem ik al mee'. Eventueel komt daar nog een duurder cadeau bij." Toppers in het assortiment zijn de badjas met hartjes, en de beertjes. Aan de kwaliteit dient niet getwijfeld, aldus Van der Bom: "We nemen gewoon kleinere marges. Made in China? Ach ja, geldt dat niet voor het merendeel van onze aankopen?"
Nu is zo'n schattig knuffelbeertje één ding; zoiets geeft zijn herkomst niet prijs, en de ‘I Love You' die erbij staat, doet elke vraag in een kus veranderen. Maar een parfum dat Suddenly Madame Glamour heet (3,99 euro bij Lidl), daarvan voel je aan je ellebogen dat het niet op het hoogste schap van de luxeparfumerie stond. Zijn we daar klaar voor? Zelfs als het best wel oké ruikt? "Het is een schot voor de boeg", beaamt Peter-Jan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. "De drempel naar de discounter is fel verlaagd, dat weten we allemaal. Feestmaaltijden worden nu zonder probleem hier gekocht. Of de consument hier ook cadeau's voor zichzelf of anderen gaat kopen, zal moeten blijken. 14 februari wordt in elk geval een goede test." Een beetje gespannen vanonder de wimpers loeren dus, terwijl manlief zijn flacon Gibellini X-Bolt (3,99 euro) monstert. En toch: het prijsbewuste Valentijnoffensief heeft kans op slagen, denkt Luk Warlop, marketingprofessor aan de KU Leuven: "Ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik heb zo'n vermoeden dat het Valentijnsgebeuren over the top is. Dat heeft een piek gekend, en nu zeggen de mensen: ‘ik heb het eigenlijk wel gehad, die prullen die 30 euro kosten, die boekjes, die beertjes, die badjassen, allemaal te duur betaald en dat ligt daar nu wat rond te slingeren, terwijl we ons geld voor andere dingen nodig hebben'. Maar als mensen dan hun boodschappen aan het doen zijn, en daar ligt iets schattigs voor 2 euro, och kom, dan gaat dat mee in het mandje. Zeker bij de jongere generatie, bij wie Valentijn wat minder 'beladen' is en meer met een knipoog gebeurt. Het staat 'slim' om je niet door de commercie te laten vangen."
Staat op ware liefde geen prijs? Rolt ook een halve euro recht naar het hart? Ja en neen, vindt relatiedeskundige Rika Ponnet: "Alles hangt van het verwachtingspatroon af. Bij een koppel dat elk jaar een geschenkje met een knipoog geeft, of bij tieners: waarom niet? Maar wie doorgaans een parfum van Chanel krijgt, en het dan ineens met een flesje uit de discounter moet stellen: dat zal niet pakken, denk ik, welke uitleg je daar ook aan geeft. Eens de toon tussen een koppel is gezet, roept het toch wel vragen op als één partner daar drastisch van afwijkt. Let op: liefde hoeft natuurlijk niet materialistisch te zijn, maar het is romantisch als een cadeautje een mate van inspanning heeft gevraagd. Een zelfgemaakte sjaal, een ingekaderde foto.. dat is toch iets anders dan een pluchen beertje tussen je soep en je selder steken. En of het nu tien euro is, die ‘een inspanning' zijn, of duizend, die inschatting moet je zelf maken. Maar de dooddoener ‘dat enkel het gebaar telt', klopt niet helemaal. Het is ook de moeite die telt.» In dat verband: we hebben nog 15 dagen. 


Dit artikel gaat over: Het Laatste Nieuws, Rika Ponnet, Valentijn, verwachtingspatroon, materialisme, het gebaar.
→ Terug naar overzicht

Rika Ponnet op Facebook

like

Lezingen

Rika Ponnet verzorgt regelmatig lezingen en presentaties binnen het brede vakdomein van de liefde. Op zoek naar een originele en boeiende spreker voor je organisatie?

Boek haar nu