40 procent meer bezoekers op datingsites

04 januari 2019

Datingsites zien bij de start van het nieuwe jaar hun bezoekersaantal stijgen met liefst 40 procent. Nochtans: nu aan het internetdaten slaan, is een slecht idee, zegt relatie-expert Rika Ponnet. Artikel van Bieke Cornillie voor De Morgen.

 

Een nieuw lief zoeken, het blijft een van de populairste goede voornemens, zo bewijzen de cijfers van de grootste datingwebsites. De eerste kersttafels zijn nog maar pas afgeruimd of meteen begint het aantal inschrijvingen daar te pieken. Parship kan jaarlijks rekenen op 40 procent meer bezoekers vanaf Kerstmis, bij Relatieplanet is er een stijging met zo'n 30 procent en TWOO verwelkomt 9 procent meer mensen op zoek naar de ware liefde. "Het begint al op tweede kerstdag", zegt Chris Verlinden, directeur van Parship België. "Vrijgezellen zitten rond een gezellige feesttafel en voelen dat er iets ontbreekt. 26 december was een topdag en we kunnen nu al voorspellen dat de inschrijvingen zeker nog tot na deze week vlot zullen binnenlopen." Ook bij Relatieplanet zien ze dezelfde tendens: "Zondag 27 december was onze drukste dag sinds maanden", zegt directeur Erik van der Veen.

Impulsief
De oorzaak voor die stormloop is niet ver te zoeken. Aan het einde van het jaar blikken we terug en vooruit en worden we voortdurend geconfronteerd met gelukkige mensen die genieten van de eindejaarstijd. We ontmoeten veel bevriende koppels, overlopen goede voornemens met elkaar en talloze perfecte familieportretten rond de kerstboom passeren de revue. "Helaas ziet de realiteit er voor velen helemaal anders uit", zegt relatietherapeut Rika Ponnet. "En dan denken vrijgezellen al snel: 'Ik wil hier volgend jaar niet weer alleen door.' Bovendien zijn we sowieso emotioneler in deze periode. De druk op singles blijft, ook al zijn er veel meer dan vroeger. Iedereen weet dat, maar toch verwacht de familie rond de piekfijn gedekte feesttafel dat we meer dan ooit voldoen aan dat gezinsbeeld." Datingsites spelen daar handig op in en voorzien meer marketingbudget in de donkere maanden, maar ook in de zomervakantie zien ze hun statistieken stijgen. "Gescheiden partners brengen tijd zonder hun kinderen door of moeten alleen naar de talloze barbecues. Dat zet hen aan het denken", zegt Erik Van der Veen van Relatieplanet. Maar hoe makkelijk je ook op datingsites naar je nieuwe liefde kunt zoeken, toch blijven we er in deze periode beter van weg, waarschuwt Ponnet. "Mensen zijn dan vaak zichzelf niet. Ze gooien zich impulsief op online daten vanuit een slecht gevoel. Dat begrijp ik, maar het is niet meteen de goeie basis om aan een relatie te beginnen. Die vergt zelfvertrouwen en positiviteit. Zo'n liefde heeft dan ook weinig kans op slagen. De kans dat de talloze profielen ons een nog slechter gevoel bezorgen, is reëel."