Waarom u beter niet naar ‘Thuis’ of ‘Familie’ kijkt als u een gezonde relatie wil

06 juli 2017

Als de overheid echt werk wil maken van gezondere relaties tussen Vlaamse koppels, moet ze aankloppen bij populaire soaps. In plaats van te investeren in een vervolg op de campagne ‘Donderdag Date-Dag'. Dat zegt Hans Van Crombrugge, hoofdlector Gezinswetenschappen. "Waarom tonen Thuis en Familie niet vaker realistische koppels die niet met overspel of geweld op problemen reageren?"

Wie het bochtige liefdesleven probeert te reconstrueren van personages uit populaire Vlaamse soaps, merkt al snel dat dit een hels karwei is. De ene nieuwe partner volgt al snel na de andere. Met tussendoor: overspel, intriges en af en toe een coming-out die niemand zag komen. "Weinig realistisch", zegt Hans Van Crombrugge, hoofdlector Gezinswetenschappen van hogeschool Odisee. "Dat is jammer. Soaps bereiken veel mensen, zowel jong als oud. Kijkers leven enorm mee. Die programma's hebben een veel grotere impact dan campagnes."

Mannen en vrouwen zijn gelukkiger in een relatie zonder conflict en het helpt ook hun kinderen vooruit. Tegelijk zijn we soms te veeleisend en weten we niet goed hoe met problemen om te gaan. Die vaststelling inspireerde minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) in oktober om de campagne Donderdag Date-dag te starten. Kostprijs: 96.000 euro. De bijbehorende site lokte meer dan 25.000 bezoekers, de Facebookpagina tien keer zoveel. Dit najaar komt er een vervolg. Al gebeurt dat zonder echt grondige evaluatie.

Geen conflict, geen verhaal
Hogeschool Odisee deed daartoe wel een poging. Daaruit blijkt dat de campagne een impact had op de mensen die zijn bereikt. Maar net het bereik valt tegen. Van de ruim 500 deelnemers aan de evaluatie kende twee derde Donderdag Date-dag niet eens, vooral mannen. Bijna niemand ging door de campagne op zoek naar extra vorming of professionele hulp. "Onvoldoende om een nieuwe investering te rechtvaardigen."

Beter zou zijn om samen te werken met soaps, zegt Van Crombrugge. Maar die voelen zich niet echt aangesproken. "Soaps blijven in de eerste plaats ontspanning", zegt Hans Roggen, producent van Thuis. "Desondanks overleggen we geregeld met experts."
Bij Familie klinkt het: "In een soap heb je conflict nodig. Anders is er geen verhaal. Toch zijn er ook relaties die wél standhouden, zoals Emma en Guido. Ondanks een tienerzwangerschap zijn zij al twee jaar samen."

Maar in soaps primeert spektakel toch boven realiteit. Dat vaker omdraaien, is een zeer zinvolle suggestie, zegtrelatietherapeute Rika Ponnet. Zeker omdat overheidscampagnes snel betuttelend overkomen. "Koppels met kinderen die lang samenblijven en op een gezonde manier problemen aanpakken, zien we op tv inderdaad te weinig. Veel mensen vragen rustig raad aan vrienden en collega's in een gelijkaardige situatie, wat helpt relativeren. Misschien een banale scène, maar ze zou kijkers wel doen beseffen dat het normaal, belangrijk en goed is om vaker over relatieproblemen te praten."